Uczniowie!

Co zrobić żeby osiągnąć sukces??

1. Sukces może osiągnąć każdy z Was!

2. Jesteś wyjątkowy i niepowtarzalny!

3. Możesz nauczyć się czego tylko zapragniesz!

4. Zadania trudne są wyzwaniem i dają szansę rozwoju!

5. Czasem musisz upaść, żeby wstać z głową pełną pomysłów!

6. Porażka i niepowodzenie dają doświadczenie i możliwość poprawy błędów!

7. Droga do celu bywa trudna i bolesna, ale warta przejścia!

8. Jak wydaje Ci, że Twój mózg już nie daje rady, pomyśl, że to mięsień, który można wyrzeźbić systematycznymi ćwiczeniami!

9. Uwierz w siebie i pracuj nas sobą!

10. Ustal cele i dąż o nich!

 


kontakt: pedagogciasna@wp.pl


DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 

Jak co roku, w lutym, rozmawiamy w szkole o bezpieczeństwie w sieci.  O tym, co robić, żeby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, zabezpieczyć swój komputer, chronić swoje dane. Poruszyliśmy temat co robić, kiedy będziemy ofiarami, bądź świadkami cyberprzemocy. W klasach młodszych odbyły się warsztaty, podczas wspólnej gry uczniowie wzbogacali swoje wiadomości dotyczące cyberprzestrzeni. Uczniowie klas 4-6 spotkali się z p. Joanną Sroczyńską z PPP Lubliniec, która razem z nimi analizowała sytuację, która miała miejsce w jednej ze szkół, wykorzystując do tego film profilaktyczny „Gdzie jest Mimi?”.

   W ramach programu, którego uczestnikami są uczniowie klas 3-4, Bezpiecznie Tu i Tam, jeden z naszych uczniów, Karol Kłosiński, nagrał teledysk dotyczący bezpieczeństwa w sieci. Zapraszamy do oglądania w zakładce filmy lub na

https://www.youtube.com/watch?v=kqOLqDsHAPs&feature=youtu.be



JAK SIĘ UCZYĆ SKUTECZNIE?

   W naszej szkole gościły Panie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z Lublińca, które przygotowały dla klas 3-6 z Ciasnej warsztaty, podczas których dowiedzieliśmy się, co robić, żeby uczyć się szybciej i skuteczniej.

   Uczniowie doskonale wiedzieli, że żeby się lepiej uczyć należy, mieć odpowiednie miejsce do pracy, dobre światło i usiąść w wygodnej pozycji. Wiedzieli też, że istotny jest porządek w miejscu pracy i brak szumów i hałasu.

   Dowiedzieli się także, że warto stosować ćwiczenia pobudzające pracę mózgu, odprężać ćwiczeniami oczy. Istotnym okazało się także, że warto sprawdzić, jakim typem ucznia się jest: słuchowcem, wzrokowcem czy kinestetykiem. Dzięki temu, łatwiej wprowadzić techniki usprawniające uczenie się.

Poniżej, dla przypomnienia kilka przykładów mnemotechnik!

–        Akronimy – tworzenie nowych słów np., trzy najdłuższe rzeki w Polsce – WOW – Wisła, Odra, Warta

–        Metoda pierwszych liter – np. pory roku – Wiatr Lekko Jesienią Zawiewa – Wiosna, lato, Jesień, Zima

–        Rymowanki np.

Zapamiętaj zawsze tu
Pisz otwarte zwykłe "u"
W słowach: skuwka i zasuwka
Gdyż wyjątkiem są te słówka:
W cząstkach: -unka, -un i -unek
Opiekunka, zdun, pakunek
Pisz je także w cząstce -ulec
Więc budulec i hamulec
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera
Wreszcie - niech nikt nie kreskuje
W czasowniku cząstki -uje.

–        Łączenie definicji z obrazami np., ogórek piszemy „ó” , bo jak kroimy to powstają kółka

–        Zapamiętywanie przez śpiewanie – na dany rytm można wyśpiewać definicję, wiersz itp.

 

Dla zainteresowanych, określeniem swojego typu- poniżej link do testu.

http://www.pearson.pl/nextmove/Test-na-style-uczenia-sie


Nie stój w miejscu!

 Idź do przodu!

Ile razy wstając mówisz- Nic mi się nie chce! Znów do szkoły, znów te same przedmioty, wyrzucanie śmieci, wychodzenie z psem.. Szczerze!! Ile razy?? Mam nadzieję, że nie 5 razy w tygodniu!

Od teraz, dokładnie od tego momentu, kiedy to czytasz! Zamknij oczy, zastanów się chwilę nad swoimi marzeniami i celami… Potrafisz wymienić trzy cele?? Nie!!?? Tylko nie to!! Nie mów, że nie, że o niczym nie marzysz! Do niczego nie dążysz!

Zaczynamy zmiany! Rozejrzyj się wkoło, jest mnóstwo ludzi, którzy chcą Ci pomóc spełniać marzenia, nie zamykaj się na nich! Rozejrzyj się, ile dostajesz niespodzianek od losu…

Jak mawia bohater jednego z polskich seriali: „Nic się nie zmienia od na tyłku siedzenia!”

Zaplanuj, co chcesz osiągnąć w najbliższym roku, postaw sobie marzenie do zrealizowania! Wykorzystaj dobro innych, zmieniaj się na rzecz swojej przyszłości! Ale przede wszystkim – rusz się, nie stój w miejscu! Działaj! Tylko ty sam możesz zmienić swoją rzeczywistość!

Trzymam kciuki za spełnienie Waszych marzeń i zmianę swojego życia!

Zacznij od dokończenia poniższych zadań, może to zrobić w swojej głowie, możesz zapisać, żeby bardziej Cię to motywowało! Spróbuj!

1. Marze o ……………………………………………………………………………………………………………….

2. W tym roku uda mi się …………………………………………………………………………………....

3. Mogę liczyć na ……………………………………………………………………………………………………

Nie poddam się, bo wierzę w siebie i swoje możliwości!! 

 



Jutro wszyscy dostaną  5!

Taki napis zawisł na jednej z klas w pewnej ze szkół. Uczniowie z wielką ochotą wstawali do szkoły, nie mogąc się doczekać tych obiecanych bardzo dobrych ocen. Ku ich zdziwieniu, napis widniał an drzwiach nadal.. i następnego dnia i następnego… wisiał cały rok..

Nauczyciel zakpił z uczniów??

Napis stał się motywacją dla uczniów! Nie czekaj do jutra na 5! Zdobądź ją już dziś!  Nie odkładaj tego co ważne, obowiązkowe, potrzebne na jutro! Co masz zrobić jutro zrób dziś!

To takie ludzkie, przekładać działania na potem.. dobra nauczę się potem.. zrobię zadanie później.. przecież zdążę.. wstanę wcześniej…  W rezultacie czas umyka, nie potrafimy zdążyć, zapominamy, mamy zaległości,  gorsze wyniki pracy…

Może się okazać, że ciągle mówiąc jutro, jutro, później, potem, nabiera się nam niezła lista zaległych zadań, z których ciężko nam wybrnąć .. – czy o to nam chodzi!?? NIE!!

Zatem zmieniamy nasz myślenie i planowanie – nie odkładamy działań w czasie! Pracujemy systematycznie, regularnie!

Dbamy o nasz spokój, nie robiąc sobie zaległości! Zdobywamy 5 już dziś!!



Warto pamiętać o tym, że zdrowie i bezpieczeństwo, zależą od nas samych!  Warto być rozważnym i podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje!

Moi Drodzy, aby wakacje były bezpieczne- pamiętajcie:

  • Należy słuchać Rodziców!
  • Trzeba mówić Rodzicom, gdzie jedziesz, idziesz, gdzie będziesz się bawił!
  • Bądź blisko opiekunów w obcym miejscu!
  • Bądź ostrożny w kontaktach z nieznajomym!
  • Miejsce pracy rolników, nie jest odpowiednim miejscem do zabaw!
  • Maszyny rolnicze mogą obsługiwać tylko dorośli!
  • Nie drażni się zwierząt!
  • Kąpiele są dozwolone tylko w miejscach do tego wyznaczonych!
  • Nie skacze się do wody „na główkę”!
  • Zachowaj w lesie cisze, spokój, pal ogniska tylko w wyznaczonych miejscach!
  • Podczas jazdy rowerem, spaceru zakładaj odblaski!
  • Kontroluj światła i hamulce w swoim rowerze!
  • Pamiętaj o nakryciu głowy i kremach z filtrem UV!

Życzymy Wam pięknych, udanych, niezapomnianych i bezpiecznych wakacji!


Drodzy Rodzice i Uczniowie!

Zainspirowani działaniami Polskiej Akcji Humanitarnej , która na zakończenie roku przygotowała dla szkół akcję specjalną pod nazwą „Zamiast kwiatka – niosę pomoc”,  postanowiliśmy również włączyć się w ten szlachetny i pożyteczny projekt pomocowy.

Polega on na tym, że zamiast „tradycyjnego” kwiatka dla nauczycieli, uczniowie ofiarowują swoje zaangażowanie na rzecz ofiar konfliktu w Syrii. Pieniądze „na kwiatka” możemy zamienić w realną pomoc, a tym samym podziękować w ten budujący i sensowny sposób nauczycielom.

Zbiórce datków, będzie towarzyszyć akcja, którą proponuje Polska Akcja Humanitarna - przepisywanie wiersza Josifa Brodskiego (przepisujetenwiersz.pl).

Zanim podejmiemy się zbiórki, we wszystkich klasach zostanie omówiony cel kampanii oraz harmonogram zbiórki. „Kwiatki”- datki będzie można wrzucać do specjalnie przygotowanych na ten cel puszek, w wyznaczonym terminie i miejscu. 

Harmonogram zbiórki:

Ciasna (budynek główny) – 20.06 zbiórka w klasach

Ciasna (straż)- 20.06 zbiórka w klasach

Molna – 22.06 zbiórka w klasach

Glinica – 21.06 zbiórka w klasach

Dodatkowo w dniach 20.06- 22.06 datki będzie można wrzucić do puszki, w świetlicy szkolnej w Ciasnej.

23.06 komisyjnie zostaną podliczone datki i wpłacone na konto Polskiej Akcji Humanitarnej, w ramach kampanii „Zamiast kwiatka- niosę pomoc”.

Zwróćmy uwagę na los poszkodowanych w wyniku konfliktu w Syrii. Włączając się w kampanię, angażujecie się w działania PAH na terenie Syrii, dzięki którym dzieci i dorośli mogą odzyskać godne warunki życia.

pomoc.jpg [300x165]

 wiersz.jpg [300x423]


Kwestionariusz wielorakiej inteligencji

Wypełnij poniższy kwestionariusz, przypisując wartość liczbową każdemu stwierdzeniu, które twoim zdaniem jest prawdziwe w odniesieniu do ciebie. Jeśli w pełni się  z nim zgadzasz, postaw cyfrę 5. Jeżeli sądzisz, że nie masz z nim nic wspólnego - wstaw 0. Użyj cyfr od 5 do O, aby określić stopień prawdziwości poszczególnych stwierdzeń.

Wyniki wpisz w odpowiednie pola dla każdego typu inteligencji, a następnie wypełnij koło wielorakiej inteligencji.

 

  1. Posiadam uzdolnienia manualne................
  2. Posiadam dobre wyczucie kierunku................
  3. Posiadam naturalną umiejętność rozwiązywania sporów między przyjaciółmi................
  4. Łatwo zapamiętuję słowa piosenek................
  5. Potrafię wyjaśniać w prosty sposób trudne zagadnienia................
  6. Robię wszystko krok po kroku ................
  7. Dobrze znam samego siebie i rozumiem, dlaczego postępuję tak, a nie inaczej................
  8. Lubię ćwiczenia grupowe i spotkania towarzyskie ................
  9. Dobrze uczę się, słuchając wykładów i wywodów innych ludzi ................
  10. Słuchając muzyki, doznaję zmian nastroju................
  11. Lubię krzyżówki, łamigłówki i problemy logiczne................
  12. Tablice, zestawienia i pomoce wizualne odgrywają dla mnie ważną rolę podczas uczenia się...............
  13. Jestem wrażliwy na nastroje i uczucia otaczających mnie ludzi................
  14. Najlepiej uczę się, kiedy muszę wziąć się w garść i zrobić coś samemu................
  15. Zanim zechcę się czegoś nauczyć, muszę zobaczyć, jaką będę miał z tego korzyść ...............
  16. Podczas nauki i rozmyślań lubię spokój i samotność ................
  17. Potrafię usłyszeć poszczególne instrumenty w złożonych utworach muzycznych ................
  18. Łatwo przychodzi mi wywołanie w wyobraźni zapamiętanych i wymyślonych obrazów................
  19. Posiadam bogaty język i potrafię się nim posługiwać................
  20. Lubię robić notatki  .. .........                                                                                                                             
  21. Posiadam dobre poczucie równowagi i lubię ruch fizyczny................
  22. Potrafię dostrzegać strukturę przedmiotów i związki między różnymi rzeczami................
  23. Potrafię pracować w zespole i korzystać z cudzych doświadczeń ................
  24. Jestem dobrym obserwatorem i często zauważam rzeczy uchodzące uwadze innych ................
  25. Często bywam niespokojny .........                                                                                                                     
  26. Lubię pracować lub uczyć się niezależnie od innych ............
  27. Lubię komponować muzykę .............
  28. Potrafię radzić sobie z liczbami i problemami matematycznym ..............                                                             

 

 Klucz do testu

 typy inteligencji                               stwierdzenia suma  punktów

 

Lingwistyczna                                              5  9  19  20

Punkty         ........................

 

Matematyczno- logiczna                              6  11 22  28

Punkty         ........................

 

Wizualno- przestrzenna                              2  12  18  24

Punkty         ........................

 

Muzyczna                                                     4  10 17  27

Punkty         ........................

 

Interpersonalna                                           3  8  13  23

Punkty         ........................

 

Intrapersonalna                                           7  15  16  26

Punkty         ........................

 

Kinestetyczna                                               1 14  21  25

Punkty         ........................

 

Koło wielorakiej inteligencji

Wpisując uzyskane wyniki na okręgach w polach odpowiadających poszczególnym typom inteligenci! I zaciemniając pola o najwyższych wynikach, otrzymasz graficzny obraz rozkładu swoich typów inteligencji zgodnie z teorią  Howarda Gardnera.

 

 kolo.jpg [300x246]

 


  

Pracownicy Publicznej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Lublińcu, przeprowadzili w naszej szkole, prelekcję dla Rodziców pt. „Jak skutecznie pomagać dziecku w nauce”. Podczas spotkania p. Renata Kotas i Aleksandra Graca wskazały Rodzicom proste i ciekawe techniki, wspomagające zapamiętywanie i przyswajanie wiedzy przez dzieci. Prowadzące zwróciły uwagę, że warto określić tendencje dziecka do nauki- tzn. czy jest wzrokowcem, słuchowcem, ruchowcem. Można to sprawdzić rozwiązując prosty test. Zainteresowanych Rodziców odsyłam do pedagoga szkolnego, który dysponuje takim testem. Wzór testu również do pobrania w załączniku.  

   Dziękujemy za udział w spotkaniu, zapraszamy na kolejne, które będzie poświęcone zdrowemu odżywianiu, prelekcję poprowadzi dietetyk. P. Sandra Malitowska.


  

   Klasa 5 uczestniczyła w prelekcji prowadzonej przez policyjnego profilaktyka p. sierż. sztab. Michała Sklarczyk. Poruszono tematykę odpowiedzialności karnej nieletnich, naruszenie godności osobistej a także demoralizacji. Nasz gość chętnie opowiadał także o zawodzie policjanta. Kolejne spotkanie odbędzie się w czerwcu, dotyczyć będzie bezpieczeństwa podczas wakacji


  

   Nasza szkoła zainicjowała cykl spotkań dla wychowawców wczesnoszkolnych, pod nazwą Klub Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej. Pierwsze spotkanie odbyło się 7 kwietnia, przybyli na nie  nauczyciele z Ciasnej, Molnej, Glinicy, Sierakowa Śląskiego. Poruszono temat współpracy wychowawcy z rodzicami. Wychowawcy mieli okazję, wymienić się doświadczeniami, wskazówkami ułatwiającymi pracę.


Drodzy Rodzice!

Bezpieczeństwo w internecie

   Komputer i Internet są nieodłącznym elementem naszego życia. Korzystanie z nich daje wiele korzyści:  mamy nieograniczony dostęp do informacji, możemy komunikować się z innymi osobami, poznajemy ludzi o podobnych zainteresowaniach, możemy zapoznać się z wieloma produktami, zrobić zakupy i wiele innych.

    Niestety bardzo łatwo zatracić się w świcie wirtualnym i stracić kontrolę nad korzystaniem z komputera. By tego uniknąć, warto:

- umieścić komputer we wspólnym pomieszczeniu

- ustalić zasady korzystania z komputera- konkretne ramy czasowe

- interesować się tym, co robi dziecko w Sieci

- rozmawiać z dziećmi o tym, że w Internecie ludzie nie muszą być tymi, za których się podają

- proponować dziecku inne aktywności i zajęcia

 

   Kupując dziecku grę, pamiętaj, aby dobrać ją odpowiednio do wieku. Ułatwi to system klasyfikacji PEGI. Na każdym opakowaniu gry znajduje się znaczek, sugerujący, dla kogo jest gra.

3.jpg [50x62] 

PEGI 3
    Treść gier oznaczonych w ten sposób uznaje się za odpowiednią dla wszystkich grup wiekowych. Dopuszczalna jest pewna ilość przemocy w komicznym kontekście (zwykle podobna do prezentowanej w kreskówkach w rodzaju Królika Bugsa czy Toma i Jerry’ego). Dziecko nie powinno utożsamiać postaci pojawiających się na ekranie z postaciami rzeczywistymi. Powinny one być w całości wytworem fantazji. Gra nie powinna zawierać dźwięków ani obrazów, które mogą przestraszyć dziecko. Nie powinny w niej występować wulgaryzmy.

7.jpg [50x61] 

PEGI 7
Gry, które w innym przypadku zostałyby zakwalifikowane do grupy 3, lecz zawierają dźwięki lub sceny potencjalnie przerażające najmłodszych odbiorców, mogą być uznane za odpowiednie dla tej grupy wiekowej.

12.jpg [50x61] 

PEGI 12
Gry wideo pokazujące przemoc o nieco bardziej realistycznym charakterze, skierowaną przeciw postaciom fantastycznym i/lub nierealistyczną przemoc wobec postaci o ludzkim lub rozpoznawalnych zwierząt, ponadto w tej kategorii wiekowej dopuszczalna jest nieco bardziej dosłowna nagość. Ewentualne wulgaryzmy muszą mieć łagodny charakter i nie mogą zawierać odwołań do seksu.

16.jpg [50x61] 

PEGI 16
Ten symbol jest nadawany, jeżeli przemoc lub aktywność seksualna wyglądają tak jak w rzeczywistości. Młodzież w tym wieku powinna również być odporna na brutalniejsze wulgaryzmy, sceny pokazujące używanie tytoniu lub narkotyków oraz sceny popełniania przestępstw.

18.jpg [50x61]

PEGI 18
Za gry dla dorosłych uznaje się gry przedstawiające daleko posuniętą przemoc i/lub specyficzne rodzaje przemocy. Daleko posunięta przemoc jest najtrudniejsza do zdefiniowania, ponieważ w wielu przypadkach jest to pojęcie bardzo subiektywne, ale ogólnie można ją określić jako sceny przemocy powodujące u widza uczucie odrazy.

wulgarne.jpg [50x50] 

Wulgarny język
W grze jest używany wulgarny język.

dyskryminacja.jpg [50x50] 

Dyskryminacja
Gra pokazuje przypadki dyskryminacji lub zawiera materiały, które mogą do niej zachęcać.

narkotyki.jpg [50x50] 

Narkotyki
W grze pojawiają się nawiązania do narkotyków lub jest pokazane zażywanie narkotyków.

strach.jpg [50x50] 

Strach
Gra może przestraszyć młodsze dzieci.

hazard.jpg [50x50] 

Hazard
Gry, które zachęcają do uprawiania hazardu lub go uczą.

seks.jpg [50x50] 

Seks
W grze pojawiają się nagość i/lub zachowania seksualne lub nawiązania do zachowań o charakterze seksualnym.

przemoc.jpg [50x50] 

Przemoc
Gra zawiera elementy przemocy.

online.jpg [50x50] 

Online
gra może grać online


Drodzy Rodzice!

   W naszej szkole dbamy o dostarczanie uczniom niezbędnej wiedzy na temat zagrożeń, które niesie ze sobą korzystanie z Internetu i komputera. Wszelkie prelekcje, warsztaty, pogadanki mają na celu, wyposażyć uczniów w umiejętności, wiadomości, które zagwarantują im bezpieczeństwo w Sieci.

   W lutym, kiedy obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu, będziemy w naszej szkole, mówić jeszcze więcej o tym, jak we właściwy sposób korzystać z komputera i Internetu.

   Już dziś , pragnę, Wam Drodzy Rodzice zaproponować, skorzystanie z platformy Ambasadorów Bezpiecznego Internetu. Umieszczone są ta liczne szkolenia dla rodziców, które pomogą zadbać o bezpieczeństwo dzieci w Sieci. Zachęcam! 

http://ambasadorzy.kulturaonline.pl/szkolenia

 

ulotka dla rodziców nr 1

ulotka dla rodziców nr 2

film "znajomi nieznajomi"

 


DROGI RODZICU!

   Gdy dowiadujesz się, że Twoje dziecko jest prześladowane w szkole, przeżywasz szok i nie wiesz, co z tym faktem zrobić. Jest Ci trudno w to uwierzyć. Wydaje Ci się, że to Twoja wina i czujesz złość. Pamiętaj jednak, że Twoje dziecko przeżywa to samo i to Ty musisz mu pomóc.

   Niektóre dzieci ukrywają swój problem. To nie oznacza, że nie mają do Ciebie zaufania - być może nie chcą Cię zmartwić, albo wstydzą się, że nie potrafią sobie same poradzić i wina tkwi w nich samych. Takie dziecko najczęściej nie lubi szkoły. Rano przed wyjściem skarży się na bóle głowy, gardła, brzucha, na gorączkę. Jeśli zauważysz takie objawy u swojego dziecka, zastanów się, czy powodem nie jest prześladowanie w szkole. Jest wiele sygnałów, które świadczą o tym, że Twoje dziecko może być ofiarą przemocy szkolnej. Obserwuj zachowania dziecka i zawsze reaguj, gdy Twoje dziecko:

  • nie chce wychodzić z domu albo wychodzi bardzo późno lub bardzo wcześnie
  • wraca ze szkoły później, okrężną drogą
  • wraca po lekcjach ze zranieniami i siniakami
  • ma podarte ubranie
  • znajdujesz zniszczone podręczniki i przybory szkolne
  • prosi Cię o ponowne kupienie "zgubionych" (zabranych lub ukradzionych) przedmiotów
  • często "gubi" pieniądze i prosi o drobne na "składkę"
  • nie chce brać do szkoły drugiego śniadania albo bierze dużo więcej niż zwykle
  • prosi o "załatwienie" zwolnienia z WF
  • kłóci się ze swoimi przyjaciółmi
  • jest ciche, izoluje się
  • jest agresywne w stosunku do innych domowników, np. rodzeństwa
  • ma gorsze wyniki w nauce
  • opuszcza pojedyncze lekcje lub wagaruje
  • ma problem ze snem lub senne koszmary, płacze w nocy

Jeśli zauważysz u dziecka wyżej wymienione zachowania, porozmawiaj z nim. Zadaj kilka prostych pytań:

  • Co robiło dzisiaj w szkole?
  • Co robiło podczas długiej przerwy?
  • Czy robiło coś, co mu się szczególnie podobało?
  • Czy robiło coś, co mu się nie podobało?
  • Czy jest jakaś lekcja, której nie lubi?
  • Czy jest ktoś w szkole, kogo nie lubi i dlaczego?
  • Czy czeka, aby iść jutro do szkoły?

Co robić?
   Najgorsze co możesz zrobić, to zareagować zbyt ostro. Mimo odczuwanej złości staraj się nie zachować agresywnie, nie rozwiązuj sprawy sam np. wymierzając karę sprawcy. Postaraj się nie obwiniać szkoły i nauczycieli. Pamiętaj, że jeśli nie wiedziałeś o prześladowaniu swojego dziecka, szkoła może również nie zdawać sobie z tego sprawy. Poinformuj wychowawcę - to on powinien pokierować dalej sprawą. Możesz także zwrócić się do pedagoga szkolnego.

   Jeśli w szkole poinformowano Cię wcześniej, jakie są zasady współpracy z rodzicami w podobnych sytuacjach, postępuj zgodnie z nimi.

   Wobec swojego dziecka staraj się zachować tak, aby mu pomóc. Nie obwiniaj go, niezależnie od tego, jak radziło sobie z prześladowaniem. Nie miej do niego pretensji, jeśli nie powiedziało Ci, że jest ofiarą przemocy. Zachęć, aby opowiedziało Ci o wszystkim - pomoże mu to poradzić sobie z napięciem i odreagować trudne emocje. Zapewnij, że zrobisz wszystko, aby mu pomóc i nie dopuścisz do podobnych sytuacji w przyszłości.

 

materiał zaczerpnięty ze strony http://www.szkolabezprzemocy.pl


Drodzy Rodzice!

   Razem z dziećmi przez miniony tydzień uświadamialiśmy sobie, dlaczego warto mieć dobre serce. Tematyką tą przybliżyliśmy się do Świąt Bożego Narodzenia. Już większość z nas czuje  atmosferę świąteczną. Proponuję Państwo poniższy tekst, aby nie zapomnieć, co w tym wyjątkowym czasie, jest najważniejsze.

PUSTE PUDEŁKO

   Mała dziewczynka przygotowała podarunek na Boże Narodzenie. Owijała pudełko w piękny, kolorowy papier, zużywając go bardzo dużo i robiąc przesadne kokardy.
- Co robisz?! – skarcił ją ojciec – tak tylko zniszczysz cały swój papier. Czy wyobrażasz sobie, ile on kosztuje?
Dziewczynka z załzawionymi oczami skryła się w kącie, mocno przyciskając do serca swoje pudełko. W wigilijny wieczór, stąpając lekko jak ptak, zbliżyła się do taty, który siedział za stołem i położyła przed nim pakunek w ozdobionym papierze.
- Tatusiu, to dla ciebie – wyszeptała.
Ojciec zmiękł, bo odczuł, że był zbyt ostry. A ona po tym wszystkim przynosi mu podarunek.
Rozwinął powoli tasiemkę, rozpakował kolorowy, złocisty papier i powoli otworzył pudełko. Było puste.
Niespodzianka wydawała mu się niemiła, rozzłościła go ponownie.
Wybuchnął:
- Zmarnowałaś tyle papieru i tyle tasiemek, aby zapakować puste pudełko?
Duże oczy dziewczynki ponownie wypełniły się łzami.
- Tatusiu, przecież pudełko nie jest puste. Wypełniłam je tysiącami pocałunków.

Jest pewien człowiek, który w pracy, na swoim biurku, trzyma pudełko po butach.
Wszyscy mówią, że jest puste.
– Nie. Jest wypełnione miłością mojej córki – odpowiada mężczyzna.

Bruno Ferrero

Nie jest ważny porządek w domu ani podarte papierki i pogniecione wstążki, nieudane pierogi i przypalona ryba. Drodzy Dorośli – ważne jest tylko „puste” pudełko.

 

Zapisz

Zapisz