EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI

5 – 11 PAŹDZIERNIKA

 

 „Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego”

(definicja podana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji www.ptd.edu.pl).

 

DYSLEKSJA ROZOWJOWA

DYSGRAFIA

trudność w

opanowaniu

pożądanego poziomu

graficznego pisma

 

 DYSLEKSJA

specyficzne trudności

w nauce czytania,

którym towarzyszą

trudności w pisaniu

 

DYSORTOGRAFIA

specyficzne trudności

w opanowaniu poprawnej

pisowni

 


Informacje dla rodzica dziecka z dysleksją

  • Efekty pracy dziecka mogą nie być adekwatne do wysiłku jakie wkłada w naukę.
  • Dyslektyk musi pracować więcej, by osiągnąć te same wyniki, co dziecko bez dysleksji.
  • Objawy dysleksji są uporczywe i długotrwałe.
  • Z dysleksji się nie wyrasta i nie można jej wyleczyć. Dzięki  terapii można złagodzić jej symptomy.
  • Bardzo ważna jest systematyczna praca, nie tylko w szkole, ale także w domu.
  • Rodzice powinni współpracować ze szkołą, aby w domu możliwa była kontynuacja i uzupełnienie pracy dziecka.
  • Dziecko powinno wiedzieć, że dysleksja oznacza, że uczy się w inny i charakterystyczny dla siebie sposób, a na nauczenie się pewnych rzeczy potrzebuje więcej czasu.
  • Dziecko należy utwierdzać w przekonaniu, że mimo dysleksji, jest wyjątkowe, zdolne i inteligentne.  
  • Ważną rolą rodziców jest wspieranie dziecka, częste podkreślanie jego mocnych stron, częste chwalenie, dostrzeganie nawet najmniejszych postępów.

 

Znani dyslektycy


 leon.jpg [200x269]Leonardo da Vinci                                                            

      albert.jpg [200x267]Albert Einstein