EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
5 – 11 PAŹDZIERNIKA
„Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego”
(definicja podana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji www.ptd.edu.pl).
DYSLEKSJA ROZOWJOWA |
||
DYSGRAFIA trudność w opanowaniu pożądanego poziomu graficznego pisma
|
DYSLEKSJA specyficzne trudności w nauce czytania, którym towarzyszą trudności w pisaniu
|
DYSORTOGRAFIA specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni
|
Informacje dla rodzica dziecka z dysleksją
- Efekty pracy dziecka mogą nie być adekwatne do wysiłku jakie wkłada w naukę.
- Dyslektyk musi pracować więcej, by osiągnąć te same wyniki, co dziecko bez dysleksji.
- Objawy dysleksji są uporczywe i długotrwałe.
- Z dysleksji się nie wyrasta i nie można jej wyleczyć. Dzięki terapii można złagodzić jej symptomy.
- Bardzo ważna jest systematyczna praca, nie tylko w szkole, ale także w domu.
- Rodzice powinni współpracować ze szkołą, aby w domu możliwa była kontynuacja i uzupełnienie pracy dziecka.
- Dziecko powinno wiedzieć, że dysleksja oznacza, że uczy się w inny i charakterystyczny dla siebie sposób, a na nauczenie się pewnych rzeczy potrzebuje więcej czasu.
- Dziecko należy utwierdzać w przekonaniu, że mimo dysleksji, jest wyjątkowe, zdolne i inteligentne.
- Ważną rolą rodziców jest wspieranie dziecka, częste podkreślanie jego mocnych stron, częste chwalenie, dostrzeganie nawet najmniejszych postępów.
Znani dyslektycy
Leonardo da Vinci
Albert Einstein