W Szkole w Molnej uczniowie klasy 2a w okresie od września 2024 do maja 2025 roku realizowali projekt Uniwersytetu Dzieci w Klasie pt. „Planeta zdrowia – Dlaczego nasze kości są twarde?”. Odbył się cykl zajęć edukacyjnych, mających na celu promowanie zdrowego stylu życia i świadomości prozdrowotnej wśród uczniów. Projekt obejmował różnorodne tematy, od budowy ludzkiego ciała i znaczenia aktywności fizycznej, po aspekty higieny, zdrowia psychicznego i pierwszej pomocy.

Kluczowe tematy i działania

Zdrowie fizyczne i higiena:

  • "Dlaczego nasze kości są twarde?" (27.01.2025 r.): Dzieci poznały budowę szkieletu człowieka, dowiedziały się o znaczeniu prawidłowej postawy i noszenia tornistra. Akcentowano rolę zdrowej diety bogatej w wapń dla mocnych kości. Uczniowie wykonywali ćwiczenia praktyczne i układali puzzle.

  • "Dlaczego sport to samo zdrowie?" (09.12.2024 r.): Zajęcia te skupiły się na korzyściach płynących z aktywności fizycznej, takich jak poprawa zdrowia, siły, elastyczności i samopoczucia. Dzieci mierzyły puls i temperaturę, uczestniczyły w rozgrzewce i zawodach, obserwując wpływ wysiłku fizycznego na organizm.

  • "Jak psują się zęby?" (05.03.2025 r.): Uczniowie dowiedzieli się o budowie zębów, przyczynach próchnicy i znaczeniu prawidłowej higieny jamy ustnej. Odbyły się praktyczne ćwiczenia ze szczotkowania zębów oraz doświadczenie z jajkiem, ilustrujące ochronne działanie fluoru.

  • "Dlaczego mam katar i boli mnie gardło?" (17.03.2025 r.): Celem zajęć było podniesienie świadomości na temat przeziębienia, jego przyczyn (wirusy) i objawów. Dzieci uczyły się prawidłowych nawyków higienicznych, takich jak odpowiednie kichanie i mycie rąk, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się infekcji.

Zdrowie psychiczne i emocjonalne:

  • "Dlaczego śmiech to zdrowie?" (23.09.2024 r.): Zajęcia te podkreślały pozytywny wpływ śmiechu na samopoczucie. Dzieci uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach jogi śmiechu, ucząc się, jak poprawić nastrój i wzmocnić relacje z rówieśnikami.

  • "Co mogę zrobić, gdy wszystko idzie źle?" (12.11.2024 r.): Uczniowie analizowali znaczenie emocji i uczyli się radzenia sobie z trudnymi uczuciami, takimi jak złość czy strach. Zajęcia obejmowały mini wykład na temat emocji i praktyczne ćwiczenia grupowe.

Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc:

  • "Jak udzielić pierwszej pomocy?" (30.01.2025 r.): Dzieci poznały pracę dyspozytora medycznego, ćwiczyły symulowane rozmowy telefoniczne z numerem alarmowym oraz uczyły się udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem fantomu, doskonaląc postępowanie w przypadku omdleń, drgawek czy utraty przytomności.

  • "Jak bezpiecznie pracować przy komputerze?" (20.05.2025 r.): Zajęcia poświęcono zasadom ergonomii i bezpieczeństwa pracy przy komputerze. Uczniowie poznali różne typy krzeseł biurowych, negatywne skutki nieprawidłowej pozycji oraz wykonywali proste ćwiczenia rozciągające, zapobiegające dolegliwościom bólowym.

 

Projekt edukacyjny okazał się dużym sukcesem. Dzięki różnorodnym formom zajęć, w tym mini wykładom, prezentacjom, grom, ćwiczeniom praktycznym i scenkom sytuacyjnym, dzieci aktywnie przyswajały wiedzę na temat zdrowego stylu życia. Wykazały się dużym zaangażowaniem i chęcią do nauki, a zdobyte umiejętności, takie jak prawidłowa higiena, świadomość postawy, radzenie sobie z emocjami czy podstawy pierwszej pomocy, z pewnością przyczynią się do ich lepszego zdrowia i samopoczucia w przyszłości. Zajęcia pozytywnie wpłynęły na świadomość uczniów w zakresie dbania o własne zdrowie fizyczne i psychiczne.