Ważnym zadaniem rodziców jest rozmowa z dzieckiem na temat niepełnosprawności rówieśników. Jest duża szansa, że dzięki takiej rozmowie Wasze dziecko przełamie lęk przed nieznanym i będzie umiało odnaleźć się wspólnie ze swoim niepełnosprawnym rówieśnikiem. Warto o to zawalczyć, gdyż każdy z nas zasługuje na szacunek i akceptację. „Dzieci z niepełnosprawnością, aby mogły czuć się w pełni wartościowe, muszą być przez nas zauważone”.

 

Kilka podpowiedzi jak zachęcić dziecko do kontaktów z osobami niepełnosprawnymi…

  1. Bądź mądry! Z pomocą rodzica dowiedz się jak najwięcej o niepełnosprawności Twojego kolegi. Zawsze się z nim witaj, nawet jeśli nie odpowiada. Możesz się uśmiechnąć, podać rękę lub delikatnie jej dotknąć. Wbrew pozorom On to widzi.

  2. Bądź cierpliwy! Jeśli jakieś zachowanie kolegi wyda Ci się dziwne i niezrozumiałe, pamiętaj, że potrzebuje on więcej czasu na zrobienie czegoś lub udzielenie odpowiedzi. Nie naciskaj, bądź wyrozumiały.

  3. Bądź wrażliwy! Dowiedz się, co lubi Twój kolega. Może dinozaury albo rysowanie. Poznaj jego zainteresowania, bo na pewno je ma. Porozmawiaj z nim na ten temat. Jeśli nie mówi, zapytaj jego rodzica. Wspólne zainteresowania i zabawa łączą ludzi.

  4. Bądź odważny! Stań w obronie niepełnosprawnego kolegi, z którego ktoś się wyśmiewa. Możesz to zgłosić osobie dorosłej lub sam zareagować i powiedzieć, że nie podoba Ci się takie zachowanie. Nikt nie zasługuje na gorsze traktowanie.

  5. Bądź sobą! Opowiadaj o sobie, co lubisz robić i czytać, jakie kochasz zwierzęta Podczas rozmowy zwracaj się bezpośrednio do niepełnosprawnego rówieśnika. On Cię naprawdę słucha i może być Twoim przyjacielem. Czasem słucha oczami.

  6. Bądźcie wspólnie dziećmi! Nie bój się śmiać razem z niepełnosprawnym kolegą.

Śmiech czasem znaczy więcej niż tysiąc słów.

Przed nami kolejny Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Nasza szkoła włącza się w akcję promowania otwartości, empatii i zrozumienia do odmiennych potrzeb i możliwości osób ze spektrum autyzmu. Bądźmy razem!