Ważnym zadaniem rodziców jest rozmowa z dzieckiem na temat niepełnosprawności rówieśników. Jest duża szansa, że dzięki takiej rozmowie Wasze dziecko przełamie lęk przed nieznanym i będzie umiało odnaleźć się wspólnie ze swoim niepełnosprawnym rówieśnikiem. Warto o to zawalczyć, gdyż każdy z nas zasługuje na szacunek i akceptację. „Dzieci z niepełnosprawnością, aby mogły czuć się w pełni wartościowe, muszą być przez nas zauważone”.
Kilka podpowiedzi jak zachęcić dziecko do kontaktów z osobami niepełnosprawnymi…
-
Bądź mądry! Z pomocą rodzica dowiedz się jak najwięcej o niepełnosprawności Twojego kolegi. Zawsze się z nim witaj, nawet jeśli nie odpowiada. Możesz się uśmiechnąć, podać rękę lub delikatnie jej dotknąć. Wbrew pozorom On to widzi.
-
Bądź cierpliwy! Jeśli jakieś zachowanie kolegi wyda Ci się dziwne i niezrozumiałe, pamiętaj, że potrzebuje on więcej czasu na zrobienie czegoś lub udzielenie odpowiedzi. Nie naciskaj, bądź wyrozumiały.
-
Bądź wrażliwy! Dowiedz się, co lubi Twój kolega. Może dinozaury albo rysowanie. Poznaj jego zainteresowania, bo na pewno je ma. Porozmawiaj z nim na ten temat. Jeśli nie mówi, zapytaj jego rodzica. Wspólne zainteresowania i zabawa łączą ludzi.
-
Bądź odważny! Stań w obronie niepełnosprawnego kolegi, z którego ktoś się wyśmiewa. Możesz to zgłosić osobie dorosłej lub sam zareagować i powiedzieć, że nie podoba Ci się takie zachowanie. Nikt nie zasługuje na gorsze traktowanie.
-
Bądź sobą! Opowiadaj o sobie, co lubisz robić i czytać, jakie kochasz zwierzęta Podczas rozmowy zwracaj się bezpośrednio do niepełnosprawnego rówieśnika. On Cię naprawdę słucha i może być Twoim przyjacielem. Czasem słucha oczami.
-
Bądźcie wspólnie dziećmi! Nie bój się śmiać razem z niepełnosprawnym kolegą.
Śmiech czasem znaczy więcej niż tysiąc słów.
Przed nami kolejny Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Nasza szkoła włącza się w akcję promowania otwartości, empatii i zrozumienia do odmiennych potrzeb i możliwości osób ze spektrum autyzmu. Bądźmy razem!